7- نتیجه گیری
رقابت در سطح جهانی برای کسب سهم بیشتری از بازار و همچنین کمک به صنایع داخل کشور در جهت رقابت با رقبای بین المللی خود، نیاز به توسعه همه جانبه در صنعت حمل و نقل دریایی کشور را دارد. بهبود عملکرد داخلی بنادر میتواند در این راستا بسیار حائز اهمیت باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که تمامی قسمت های مختلف در زمینه واردات و صادرات کالا در کشور در کاهش رسوب کالا در بنادر نقش دارند و با ایفای بهتر نقش خود میتوانند در کاهش رسوب کالا در بنادر مؤثر باشند. در این راستا سه فاکتور " عملکرد گمرک"، " سیستم حمل و نقل کشور" و " نقش صاحبان کالا در ترخیص کالایخود" بیشترین امتیاز را کسب کردهاند و این نشان دهنده آن است که بیشترین نقش را در کاهش رسوب کالا و کانتینر در بنادر ایران میتوانند داشته باشند و سایر عوامل نیز با توجه به امتیازات محاسبه شده در رتبه های بعدی از نظر درجه اهمیت در کاهش رسوب کالا و کانتینر در بنادر ایران قرار میگیرند. بدین منظور استراتژی و پیشنهادات ذیل در ارتباط با کاهش رسوب کالا مطرح میگردد.
· تمرکز زدایی و کاهش حجم کالاهای وارده به بندر شهید رجایی.
· توسعه گمرکات در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور.
· اعمال جریمه های سنگین در صورت عدم خروج کالا از بنادر توسط صاحبان کالا.
· اعمال تغییرات بنیادی در صنعت حمل و نقل کشور در زمینه حمل و نقل جادهای و ریلی.
· استفاده از سیستم های الکترونیکی و کاهش میزان کاغذبازی اداری و موازی کاری ها در روند ترخیص کالا.
· ایجاد ثبات نسبی در بازار و جلوگیری از نوسانات شدید، که باعث بالارفتن ناگهانی تقاضا در کشور میشود.
· استفاده ار آموزش های دورهای در جهت افزایش کارایی کارمندان و اپراتورهای شاغل در بنادر و گمرک.
· افزایش هماهنگی و همکاری بهتر ارگان های مختلفدر جهت صدور مجوز برای ترخیص کالا.