نتیجه گیری

7- نتیجه گیری

رقابت در سطح جهانی برای کسب سهم بیشتری از بازار و همچنین کمک به صنایع داخل کشور در جهت رقابت با رقبای بین المللی خود، نیاز به توسعه همه جانبه در صنعت حمل و نقل دریایی کشور را دارد. بهبود عملکرد داخلی بنادر می­تواند در این راستا بسیار حائز اهمیت باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می­دهد که تمامی قسمت های مختلف در زمینه واردات و صادرات کالا در کشور در کاهش رسوب کالا در بنادر نقش دارند و با ایفای بهتر نقش خود می­توانند در کاهش رسوب کالا در بنادر مؤثر باشند. در این راستا سه فاکتور " عملکرد گمرک"، " سیستم حمل و نقل کشور" و " نقش صاحبان کالا در ترخیص کالایخود" بیشترین امتیاز را کسب کرده­اند و این نشان دهنده آن است که بیشترین نقش را در کاهش رسوب کالا و کانتینر در بنادر ایران می­توانند داشته باشند و سایر عوامل نیز با توجه به امتیازات محاسبه شده در رتبه های بعدی از نظر درجه اهمیت در کاهش رسوب کالا و کانتینر در بنادر ایران قرار می­گیرند. بدین منظور استراتژی و پیشنهادات ذیل در ارتباط با کاهش رسوب کالا مطرح می­گردد.

·      تمرکز زدایی و کاهش حجم کالاهای وارده به بندر شهید رجایی.

·      توسعه گمرکات در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور.

·      اعمال جریمه های سنگین در صورت عدم خروج کالا از بنادر توسط صاحبان کالا.

·      اعمال تغییرات بنیادی در صنعت حمل و نقل کشور در زمینه حمل و نقل جاده­ای و ریلی.

·      استفاده از سیستم های الکترونیکی و کاهش میزان کاغذبازی اداری و موازی کاری ها در روند ترخیص کالا.

·      ایجاد ثبات نسبی در بازار و جلوگیری از نوسانات شدید، که باعث بالارفتن ناگهانی تقاضا در کشور می­شود.

·      استفاده ار آموزش های دوره­ای در جهت افزایش کارایی کارمندان و اپراتورهای شاغل در بنادر و گمرک.

·      افزایش هماهنگی و همکاری بهتر ارگان های مختلفدر جهت صدور مجوز برای ترخیص کالا.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد